Dyrektywa GVO daje prawo każdemu użytkownikowi auta do jego naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta.
W obecnej formie została wprowadzona w Unii Europejskiej już w 2010 roku. Powstała ona w celu wspierania konkurencyjności na rynku, gdyż umożliwiła nieautoryzowanym serwisom swobodne działanie w sektorze motoryzacyjnym.
Możliwość naprawy samochodu w nieautoryzowanym serwisie aut bez utraty gwarancji pozwala przede wszystkim ograniczyć koszty naprawy.
Zanim dyrektywa GVO ujrzała światło dzienne, autoryzowane serwisy samochodowe dyktowały bardzo wysokie ceny, gdyż nie musiały obawiać się konkurencji. Każda naprawa poza ASO oznaczała utratę gwarancji, dlatego mało kto decydował się na takie ryzyko.
W tej chwili każdy właściciel samochodu ma prawo wybrać, gdzie chce dokonać naprawy swojego auta, a groźby dotyczące utraty gwarancji po naprawie w serwisie nieautoryzowanym są niezgodne z prawem.
Producent może odmówić uznania gwarancji jedynie w wypadku, gdy udowodni, że naprawa nie została przeprowadzona zgodnie z dokumentacją techniczną.
Dlatego bardzo ważne, żeby wybierając nieautoryzowany serwis samochodowy upewnić się, że przeprowadzane w nim naprawy są zgodne z wymogami producenta pojazdu.